Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Az Etele tértől fúrják a metrót

Létrehozva: 2003. május 22.
Módosítás: 2006. május 10.
Forrás: Magyarország.hu

Ugrás a cikkre...

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

Várhatóan 2005 elejétől kezdik fúrni a 4-es metró alagútját. A két fúrópajzs az Etele térről indul, és naponta 18 métert tesz meg. Az új metróvonal Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti szakaszát 2008 végén adják át.
A 4-es metró első szakaszát a Kelenföldi és a Keleti pályaudvar között 2008. december elsején adják át - jelentette be Demszky Gábor főpolgármester
a Móriczi Zsigmond körtéri aluljáróban tartott sajtótájékoztatóján. Kedvező kormánydöntés esetén a metró vonalát a Bosnyák térig meghosszabbítják, ennek átadási határideje 2009 utolsó napja.
14,3 milliárdra még nincs fedezet
A 4-es metró teljes költsége tavalyi áron és ÁFA nélkül megközelíti a 200 milliárd forintot. Ebből 41 milliárd a fővárosi önrész, plusz 17,4 milliárdnyi fővárosi forrás, melyet a kapcsolódó beruházásokra, a felszín rendezésére fordítanak. Ebből 14,3 milliárd forintra egyelőre nincs fedezet. Demszky Gábor hangsúlyozta: ha kell, ezt az összeget a föld alól is előteremtik.
Az építés számokban
A 4-es metróvonal első szakasza 7,3 kilométer lesz, a Bosnyák térig tartó hosszabb változattal együtt pedig tíz és fél kilométer. Az építés alatt 2,1 millió köbméter földet kell megmozgatni, és több mint 230 ezer köbméter betont fektetnek le. A felszínen 140 ezer négyzetméter új útburkolatot építenek, és 70 ezer négyzetméternyi járdát. Tizenhatezer négyzetméter közúti és gyalogos aluljáró épül, 13 kilométer villamossínt fektetnek le.
Naponta több mint félmillió utas
A vonalon 22 szerelvény 88 kocsija szállítja majd az utasokat. Az előzetes becslések szerint naponta 523 ezren szállnak majd fel a 4-es metróra. Ez a szám hosszabb távon 715 ezerre is nőhet. Csúcsforgalomban óránként egy irányba 17 ezer embert tudnak szállítani a szerelvények.
Kelenföldről indul a fúrás
A metrót mélyfúrással, a felszín zavarása nélkül építik. Bontásra csak az állomásoknál, illetve a felszín korszerűsítése miatt van szükség. A fúrópajzs 18 méter mélyen halad, és naponta 18 métert tesz meg. A kitermelt több millió köbméter földfelszínre hozását a fúrópajzs mögötti gépsor végzi, majd teherautón, illetve hajón és vasúton szállítják tovább. Egy-egy állomásból a földkiadó nyílásokon keresztül napi 40 tehergépkocsi földet kell elszállítani, s ez körülbelül 3-6 hónapig tart.
Gulyás László , a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője elmondta: ha rövid időn belül sikerül megszerezni a kelenföldi járműtelep tulajdonjogát, akkor három-négy hónapon belül megkezdődhet az Etele tértől délre eső terület rendezése. Az alagút fúrása várhatóan 2005 elején két pajzzsal, időben egymástól két-három hónapos eltéréssel indul a Kelenföldi pályaudvartól. A kezdés azonban nagymértékben függ az alvállalkozók munkájától.
Elkezdik a tenderek kiírását
A főpolgármester elmondása szerint június 12-én rendkívüli közgyűlésen tárgyalják meg a metró-előterjesztést, amely lehetővé teszi a beruházással kapcsolatos kötelezettségvállalást, a kormánnyal való szerződés megkötését.
Júniusban a parlament szavaz a metrótörvényről, és még ebben az évben elkezdik a tenderek kiírását. Demszky Gábor reményét fejezte ki, hogy 2005 elejéig döntés születik a metróvonal meghosszabbításáról. A második szakasz mintegy hetvenmilliárddal növelné a költségeket.
Ugrás vissza Ugrás vissza...