Portál Navigáció


Portál al-navigáció


Tisztelt Felhasználó!

A kormanyablak.hu honlap tervezett karbantartás miatt 2019. 10. 24. 22 órától 2019. 10. 24. 23 óráig nem lesz elérhető.

Kérjük a fentiek figyelembevételét az elektronikus ügyintézés során!

Szíves megértését köszönjük.

NISZ Zrt

 

MORZSÁK

TARTALOM:Rekordszámú panaszra számít idén az oktatási jogok biztosa

Cikk:

Az oktatási jogok biztosa úgy véli, hogy az idén minden eddiginél több panasz érkezik hivatalához. Az elmúlt évben 711-en fordultak az ombudsmanhoz, aki szerint az esetek többségében rosszul vagy egyáltalán nem tájékoztatják az érintetteket.

Ha a vadász fegyvert fog a nyúlra, a nyúl pártján vagyok, ha a nyúl a káposztába harap, a káposztáén. Ez a Benedek Elek-idézet a mottója az oktatási jogok biztosa tavalyi tevékenységéről készült beszámolónak. A százoldalas, példákkal bőségesen alátámasztott tanulmányt kedden Aáry-Tamás Lajos ombudsman ismertette újságírók előtt.

Több hallgató él a lehetőséggel

Tavaly 711 panasz érkezett az Oktatási Jogok Biztosának Hivatalához, az előzetes becslések szerint ez a szám idén meghaladja az ezret. Aáry-Tamás Lajos elmondta: 2002-ben az ügyek fele a közoktatást érintette, több mint egyharmada a felsőoktatáshoz kapcsolódott. Két év alatt majdnem megduplázódott a hallgatók aránya: 2000-ben a panasszal élők egyötöde, míg tavaly 38 százaléka egyetemi vagy főiskolai hallgató volt.

Évről évre nő azok aránya, akik elektronikus levélben fordulnak az oktatási ombudsmanhoz: 2000-ben a kérdések alig öt százalékát kapták e-mailben, tavaly minden második megkeresés az interneten keresztül érkezett.

Általában elfogadják a hivatal ajánlását

A panaszok majdnem felénél, 334 esetben tettek közzé állásfoglalást a hivatal munkatársai, 175 esetben hatáskör hiányában elutasították a kérést, 83 ügy "csekély jelentőségű jogsérelem" minősítést kapott. Negyvenegyszer fogalmaztak meg ajánlást, amelyet a címzettek - két kivétellel - elfogadtak.

Az ombudsman szerint a közoktatással kapcsolatos panaszok eltérnek a felsőoktatási ügyektől. Aáry-Tamás Lajos elmondta, hogy az alap- és középfokú intézményekben több a szóbeli intézkedés, emiatt nehezebb rekonstruálni a történteket. A felsőoktatásban a döntések írásban születnek, így jóval egyszerűbb megállapítani az esetleges jogsértéseket.

"Elzárják" az információkat

A közoktatási ügyek döntő többsége abból adódik, hogy az érintettek nincsenek tisztában jogaikkal. Az oktatási biztos úgy véli, kiszolgáltatottá, sőt, konfliktus esetén megalázottá válhatnak azok, akik elől elzárják az információt. Példaként említette, hogy a tanárok nagyon ritkán közlik értékelési szempontjaikat a szülőkkel, akik később emiatt kénytelenek szembesülni a vártnál rosszabb érdemjegyekkel.

Pontatlanságok a felvételi tájékoztatóban

A felsőoktatási ügyek közül kiemelkednek a felvételi tájékoztató pontatlanságaiból származó kifogások. A beadványok alapján a hivatal már 2001-ben is vizsgálatot indított, amit egy évvel később megismételtek. Az ellenőrzések során jó néhány hiányosságot tártak fel. Aáry-Tamás Lajos szerint a felvételizők jogforrásként kezelik a tájékoztatót, és kötelező előírásként követik a tartalmát.

Az ombudsman elmondta, veszélybe kerülnek az érintettek alkotmányos jogai, ha a tájékoztató és a jogszabályok között ellentmondások feszülnek. A problémára felhívták az oktatási miniszter figyelmét, így a 2003-as kiadvány már javított formában jelent meg.

Ugrás vissza Ugrás vissza...