Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:A kormány nem támogatja a haza használtautócsere-programot

Cikk:

Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium
Kommunikációs FŐosztály
Budapest, 2009. május 15.


Az öreg személygépkocsik lecserélésére vonatkozó program hatása a hazai közúti jármű iparra várhatóan alacsony lett volna, és a gépjárműkereskedelemben is inkább csak előrehozott vásárláshoz járult volna hozzá, nem valódi keresletélénkítéshez.

A Magyarországon eladott új személygépkocsik 82-84%-a importból származik. Az idehaza legtöbbet értékesítő magyarországi autógyártó, a Suzuki is a termelésének mindössze 11-12%-át adta el itthon az elmúlt években. E piaci részesedés valószínűleg 2009-ben sem változik jelentős mértékben, vagyis a hazai gyártású gépjárművek forgalma továbbra is kb. 16-18%-át teszi majd ki a teljes értékesítésnek. Ennek megfelelően az idei évre korábban prognosztizált 100 000 személygépkocsi eladásból legfeljebb mintegy 16-18 ezer lehet magyar gyártmányú. Egy használtautócsere-program megvalósítása esetében várható 10%-os értékesítési bővülés mellett kb. 1600-1800 darab Magyarországon gyártott gépkocsival adnának el csak többet.

A gépjármű értékesítésben az elmúlt években jelentős túlkapacitás épült ki: a kereskedelmi hálózat jelenleg 400 ezer gépjármű forgalmazására alkalmas, miközben a legjobb évben is csak 208 ezer volt az eladott autók száma. Egy használtautó becserélési programmal a már eltervezett vásárlásokat ugyan előre lehetett volna hozni, de az valódi keresletélénkítést nem okozott volna.

A használtautócsere-program bevezetésére vonatkozó javaslatot a kormány azért utasította el, mert annak kedvező hatásait nem a hazai, hanem sokkal inkább a külföldi autógyártók érezték volna meg, a kereskedelem tényleges bővülését nem eredményezte volna, ezért létjogosultsága – különösen Magyarország jelenlegi költségvetési, egyensúlyi helyzetében – nem indokolható.

Ugrás vissza Ugrás vissza...
median