Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Magyar Turizmus Minőség Díj – A versenyképesség záloga a világ turisztikai piacán

Cikk:


Magyar Turizmus Zrt.
Budapest, 2009. január 28.

2006-ban került bevezetésre a Nemzeti Turisztikai Bizottság (korábbi nevén Országos Idegenforgalmi Bizottság) koordinálásával a hazai turisztikai szolgáltatások minőségének egységes és megbízható értékelésére szolgáló Magyar Turizmus Minőségi Díj, amelyet a magyar turizmus állami irányítása által támogatottan, a szakmai szervezetek és szak-emberek bevonásával, több éves munkával fejlesztettek ki. Az objektív és alapos minősítési rendszer biztosítékot jelent arra, hogy a Díj követelményeinek megfelelő turisztikai vállalkozások, szállodák és éttermek szolgáltatásait igénybe vevők elégedetten térjenek haza, pozitív élményekkel gazdagodva. A Díj bevezetése így nagymértékben hozzájárul Magyarország pozitív imázsának építéséhez, valamint a magyar turizmus verseny-képességének fenntartásához és növeléséhez.

A Magyar Turizmus Minőségi Díj 2005-ben egy próbaprojekttel indult, melynek célja az volt, hogy a szervezők időben felmérjék és kijavítsák a minősítési rendszer alkalmazása során felmerülő hiányosságokat.

A próbaprogram eredményes lebonyolítását követően 2006-ban megtörtént az országos bevezetés szállodák és éttermek részére.

Jelentős nemzetközi elismerést jelent, hogy 2007-ben a HOTREC (az EU tagországok szállodai és vendéglátó szövetségeinek szakmai szervezete) akkreditálta a programot. Ennek megfelelően a Magyar Turizmus Minőségi Díj  az európai kritériumokat igazoló 2Q jel használatára is jogosultságot ad a díjnyertes  éttermeknek és szállodáknak.

Az elmúlt négy évben 85 jelentkező közül 68 szolgáltató kapta meg a kiemelkedő minőségi szolgáltatásra utaló díjat.

A Magyar Turizmus Minőségi Díj 2008. évi szállodai és éttermi programjának értékelési szakasza befejeződött.

A Díjat elnyert szállodák:

Mercure Budapest City

Budapest

MenDan Hotel

Zalakaros

Ibis Győr

Győr

Hotel Astoria

Budapest

NH Hotel

Budapest

Ibis Aero

Budapest

Hunguest Répce Gold

Bükfürdő

Puchner Kastélyszálló

Bikal

Park Inn Sárvár

Sárvár

 

A pályázat menete

A pályázat kiírására minden évben egyszer kerül sor. A felhívás február elején jelenik meg a szaksajtóban, a Magyar Turizmus Zrt. az NTB és az ÖM Turisztikai Szakállamtitkárság honlapján, továbbá az NTB tájékoztatja a szakmai szervezeteket, a Regionális Idegenforgalmi Bizottságokat és a Regionális Marketing Igazgatóságokat. A pályázati jelentkezés határideje minden évben február 28.

A pályázati díj befizetésével történő jelentkezés után a szállodák és éttermek minőségi megbízottjai egynapos képzésen vesznek részt, amelyen elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak az önértékelés elvégzéséhez. Ezt követően valamennyi jelentkező önállóan kitölti a Szakmai Önértékelő és Ellenőrző Listát, amely az éttermek esetében 300, a szállodák számára 600 kérdést tartalmaz. Ehhez a munkához a Nemzeti Turisztikai Bizottság Projektirodája igény szerint folyamatos segítséget nyújt, és az önértékelés során felmerülő elméleti és gyakorlati kérdések tisztázására konzultációs lehetőséget biztosít. A pályázat benyújtásának határideje minden évben május 31. Ezt követően az Értékelő Bizottság tartalmi és formai szempontból áttekinti a pályázatokat, majd 2 bizottsági tag június 1. és november 30. között titkos helyszíni vizsgálatot tart.

A Díjra érdemes szolgáltatókra az értékelő bizottságok tesznek javaslatot, de a Díj odaítéléséről az NTB elnöke által felkért szélesebb szakmai grémium dönt az adott év december 15-ig, melyről a pályázóknak a következő év január 31-ig küld értesítést.

A Díj ünnepélyes átadására minden évben az UTAZÁS Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállításon kerül sor. A Díj a kiadástól három naptári évig érvényes, és bármikor utó-ellenőrizhető. (Az elmúlt évben három szállodától kellett visszavenni a Díjat, mivel az utóellenőrzés alkalmával nem feleltek meg az előírt kritériumoknak.)

A három év leteltével az érvényesség meghosszabbítása újabb pályázat beadásával történik.

A minőségi szolgáltatások folyamatos szintentartásán túl ez azért is szükséges, mert az önértékelési listát minden ellenőrzési év lezárását követően a tapasztalatok alapján javítják, átdolgozzák. Az elmúlt évben a kérdésekre adható „igen-nem" válaszokat a 0-10 pontig történő értékelés váltotta fel. Ez a módszer lehetőséget biztosít a súlyponti kérdések kiemelésére. A gyógy-, wellness és konferenciaszállodák egyre nagyobb térhódítása szükségessé tette az önértékelési lista idei átdolgozásánál az ilyen típusú házakra történő új fejezetek kialakítását és az anyagba történő beépítését. Ennek megfelelően a Szállodai Ellenőrző és Önértékelési Lista ebben az évben újabb 124 kérdéssel bővült.

A Díj elnyerése nemcsak szakmai presztízst jelent, hanem a Magyar Turizmus Zrt. segítségének köszönhetően, komoly előnyt is biztosít a díjnyertes szolgáltatók piacra kerülésében. Az elmúlt években a Zrt. minden kiadványában feltüntette a megkülönböztető „Q"/quality/ jelzést, újságokban népszerűsítette és a honlapján kiemelt ajánlatként jelenítette meg a minőségi szolgáltatást nyújtó szállodákat, éttermeket. 2008-tól az „Itthon otthon van" című, naponta jelentkező televíziós ajánlóműsorban is adtak lehetőséget az eddigi díjazottaknak.

A Nemzeti Turisztikai Bizottság ebben az évben is meghirdeti a Magyar Turizmus Minőségi Díj pályázatot szállodák és éttermek részére. Jelentkezni 2009. február 2. és február 28. között lehet. Részletek és további információk: az NTB honlapján (www.oib.gov.hu / Magyar Turizmus Minőségi Díj menüpont), vagy Trencsényi Mariann projektigazgatónál.

A Magyar Turizmus Minőségi Díjjal a hazai szolgáltatók számára lehetőség nyílik arra, hogy az objektív szempontrendszer alapján garantált minőségi szolgáltatásaikkal kitűnjenek a turisztikai vállalkozások között.

A minőség kultúrájának megteremtése, s minél szélesebb körben történő elterjesztése a magyar turisztikai vállalkozások körében, hosszú távon a magyar turizmus versenyképességének növelését eredményezi.

Ugrás vissza Ugrás vissza...