Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Az egyik legsikeresebb elnökségi időszakot zárta a közlekedéspolitikában a magyar elnökség

Cikk:

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály
Budapest, 2011. július 12.


Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár a magyar elnökség közlekedéspolitikai eredményeiről számolt be az Európai Parlament szakbizottsága (TRAN) előtt 2011. július 12-én, Brüsszelben. Kifejtette, hogy Magyarország a spanyol és belga triótársak munkájára építve szinte kivétel nélkül teljesítette ambiciózus közlekedési céljait. A bizottsági értékelés szerint az elmúlt félév az egyik legsikeresebb elnökségi időszak volt a közlekedéspolitikában.

Völner Pál elmondta, hogy az elnökség legfontosabb közlekedési rendezvényén, a TEN-T felülvizsgálatról szóló februári, gödöllői miniszteri találkozón a tárcavezetők megfelelő kiindulási alapként fogadták el az új TEN-T szakpolitika tervezési és végrehajtási kérdéseiről szóló bizottsági munkaanyagot. Az Európai Bizottság képviselői ekkor jelezték: figyelembe veszik a tagállami álláspontokat. Az időközben lezajlott kétoldalú konzultációk a miniszteri találkozón elhangzottakat összegző elnökségi következtetésekkel együtt iránymutatásul szolgálhatnak a Bizottság számára a TEN-T jogszabálytervezet ősszel várható megjelenése előtt. A TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat jelentősége a közlekedéspolitikai szempontokon túl finanszírozási szempontból is kimagasló. Kizárólag az e hálózaton tervezett közlekedési projektek kaphatnak támogatást az Európai Unió TEN-T költségvetéséből. A Kohéziós Alap közlekedési beruházásokra szánt forrásainak felhasználása során a vasúti és vízi közlekedési alágazatban előnyben részesítik a TEN-T elemeket. Közúti fejlesztéshez pedig kizárólag TEN-T elemekre adható finanszírozás.

Az elnökség az európai közlekedéspolitika következő évtizedének fő irányait rögzítő Fehér Könyvről intenzív előkészítő tárgyalásokat követően irányadó vitát folytatott a tagállamokkal a júniusi tanácsülésen. A tagállami felszólalók a legsürgősebb feladatok között említették az európai közlekedési kutatási és innovációs politika megerősítését, a közlekedési hálózatok hatékony összekapcsolását, az Egységes Európai Közlekedési Térség befejezését, a közlekedési infrastruktúra fejlesztését és fenntartását szolgáló új finanszírozási mechanizmusok és koherens társfinanszírozási keretek kifejlesztését, további helyi és nemzeti szintű akciók indítását a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében, és az intelligens közlekedési rendszerek kiterjesztését. A miniszteri szintű vitát lezáró elnökségi összefoglaló a tagállamok írásos hozzájárulásaival együtt megfelelő képet ad az Európai Parlament számára a Tanácsban kialakult álláspontokról. Az Európai Bizottság ezekből kiindulva dolgozhatja ki konkrét kezdeményezéseit.

Az államtitkár komoly sikernek nevezte, hogy a magyar elnökség alatt zárult le eredményesen a több mint két éve húzódó tárgyalássorozat a nehéz tehergépjárművek infrastruktúra-használati díjairól szóló (”Eurovignette”) irányelv módosításáról. A szakterület egyik legfontosabb szabályozása „a szennyező fizet” elv alkalmazását teszi lehetővé a közúti közlekedésben. A módosítást az Európai Parlament 2011. június 7-i ülése megszavazta.

Az első vasúti csomag átdolgozását célzó bizottsági javaslat az eddigieknél hatékonyabban segíti az európai vasúti piac integrációját és fejlődését. A belső piac megteremtése versenyképesebbé teszi a vasúti személy- és áruszállítást, amely az egyéb közlekedési módokhoz viszonyítva így nagyobb szerephez juthat. A júniusi tanácsülésen elfogadott általános megközelítés alapján már zajlanak az egyeztetések az Európai Parlamenttel a tervezet véglegesítéséről.

Völner Pál a magyar elnökség teljesült vállalásai között említette továbbá az Egységes Európai Égbolt létrehozásáról szóló magas szintű konferenciát, az Európai Unió nemzetközi vasúti fuvarozási egyezményhez (COTIF) való csatlakozását, az európai GNSS (globális helymeghatározó műhold rendszerek) programok végrehajtásának félidei felülvizsgálatáról, valamint a biztonságos, hatékony és környezetbarát belvízi közlekedés további támogatásáról elfogadott tanácsi következtetéseket.

Az államtitkár megköszönte a Parlamentnek a kiegyensúlyozott és hatékony együttműködést. „A közösen elért sikerek hozzájárulnak ahhoz, hogy az Európai Unió megfelelő válaszokat adjon a közlekedési rendszer előtt álló kihívásokra, megerősítik az európai gazdaságot, elősegítik az európai polgárok jólétének biztosítását” - hangsúlyozta.

Ugrás vissza Ugrás vissza...