Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Már 17 nagyprojekt Brüsszelben

Cikk:


Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
2009. január 20.

Újabb beruházással bővült a brüsszeli jóváhagyásra váró nagyprojektek listája, már 17 nagy értékű fejlesztés szerepel rajta. A 4-es út Pest megyei beruházása 46,6 milliárd Ft összköltségű és régóta meglévő igényt elégít ki. Most az Európai Bizottságon a sor, hogy áttekintse a gondosan előkészített beruházási terveket. Ezzel a teljesítményével Magyarország európai szinten is jól szerepel, de ennél sokkal fontosabb, hogy a közel 1000 milliárd forint értékű fejlesztéseknek köszönhetően pénz áramlik az építőiparba, amely számos új munkahely létesítését vonja maga után.

Az Európai Unió segítségével 2007 és 2013 között lehetőséget kapunk fontos, többmilliárdos programok megvalósítására. Ezek közül a legnagyobbakhoz – az európai uniós szabályozás szerint- a kormány támogató döntésén túl európai uniós jóváhagyás is szükséges.

Magyarország több mint negyven nagyprojektet nevezett meg, ezek közül 19 rendelkezik már a kormány jóváhagyásával. A mai napig 16 nagyprojektet (8 db KEOP, 8 db KÖZOP) küldött ki Brüsszelbe. A projektek mindegyike közlekedésfejlesztési vagy környezetvédelmi beruházás. A fejlesztések támogatási értéke összesen mintegy 703 milliárd Ft, teljes beruházási értéke pedig mintegy 935 milliárd Ft.

A brüsszeli jóváhagyásra küldött nagyprojektek nívós listájához, 17-ként mától csatlakozik a 4-es út fejlesztéséről szóló projekt, amely a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt beruházása. Ez az egyetlen olyan nagyprojekt, amely a regionális operatív program, nevezetesen a Közép-magyarországi OP keretében valósul meg. A 4-es út pest megyei szakaszának bővítése várhatóan 2011 év végére ér véget. A projekt összköltsége 46,6 mrd Ft, a támogatási intenzitás 85%-os. A projekt keretében összesen 25,8 km út épül, 2*2 sávosra pedig 15,2 km hosszúságú útszakaszt bővítenek, megépítik a Monor-Pilis elkerülő szakaszt is. Ezzel a fejlesztéssel a Brüsszelbe kiküldött nagyprojektek támogatási értéke meghaladja a 743 mrd forintot, a beruházások összértéke pedig a 982 milliárd forintot.

A magyar fejlesztéspolitika egyértelmű sikere volt, amikor a debreceni villamos projektjére, mint első nagyprojektre, Brüsszel is rövid idő alatt rábólintott.  A tagországok közül csupán néhány büszkélkedhet hasonló döntéssel. Ezek a nagyprojektek azért is kiemelt jelentőségűek, hiszen értéküknél- és gondos előkészítettségüknél fogva választ jelentenek azokra a kihívásokra, amelyekkel a válság miatt szembesül az építőipar, a munkaerőpiac. A nagyprojektek több százmilliárdos beruházási összege ugyanis rövid időn belül megrendeléseket generál, ami a munkahelyek megtartását, illetve új munkahelyek létrehozását jelenti.

A kormány 30 jogszabályt érintő gyorsító csomagjának köszönhetően 2008 második felétől érdemben gyorsult fel a magyarországi nagyberuházások – így a nagyprojektek végrehajtása. Brüsszelbe csak alaposan átgondolt, megvizsgált és előkészített projektek kerülnek benyújtásra. Szakemberek szerint kétszer olyan hosszú az előkészítő szakaszuk, mint maga az építés, a beruházás. Azzal, hogy a parlament és a kormány elfogadta a gyorsító csomag pontjait, kevesebb engedélyt kell beszerezni, könnyebb az adminisztráció, és gyorsabbá válik a kivitelezés folyamata is.

A nagyprojektek döntő többsége 13 milliárd forintot meghaladó volumenű beruházás, míg a környezetvédelmi beruházások értékhatára 6,5 milliárdos. Mindezekkel összefüggésben a nagyprojektek esetében a tagország kormányának jóváhagyásán túl az Európai Bizottság támogatására is szükség van. A magyar nagyprojektek között olyan jelentős közlekedési beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró, a szegedi és a miskolci villamoshálózat fejlesztése, az M7-es autópálya, az M43-as gyorsforgalmi út építése, valamint a Kelenföld–Székesfehérvár-vasútvonal fejlesztése. De brüsszeli jóváhagyásra várnak már olyan jelentős környezetvédelmi fejlesztések is, mint a Közép-Dunavidéki hulladéklerakók rekultivációja, Békéscsaba és Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja, vagy éppen Makó és térségének szennyvízprogramja.
Ugrás vissza Ugrás vissza...