Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Idén is jól teljesít a turizmus – sikerül tartani a tavalyi rekordszintet

Létrehozva: 2008. október 6.
Módosítás: 2008. október 6.
Forrás: Önkormányzati Minisztérium

Ugrás a cikkre...

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

Önkormányzati Minisztérium
Sajtó és Kommunikációs Főosztály
Budapest, 2008. október 6.

Dr. Gyenesei István turizmusért is felelős önkormányzati miniszter a mai napon sajtótájékoztató keretében értékelte a turisztikai ágazat 2008. év első nyolc hónapját a Központi Statisztikai Hivatal közzétett jelentése alapján. Az adatok azt mutatják, hogy sikerül tartani a tavalyi, a rendszerváltás óta eltelt időszak rekordévének számító év vendégforgalmi szintjét. A turisztikai ágazat eddig idén is jól teljesít.

1.) Tájékoztató 2008 első nyolc hónapjáról (2007 hasonló időszakához viszonyítva)

2008 első nyolc hónapjában a kereskedelmi szálláshelyeken

  • 5,3 millió vendég
  • 14,4 millió vendégéjszakát töltött el.
  • A vendégek száma 2,6%-kal nőtt,
  • a vendégéjszakák száma viszont kis mértékben csökkent.

Ez utóbbi többek közt azzal a nemzetközi trenddel magyarázható, miszerint a turisták az éves egy hosszabb szabadság helyett több, rövidebb utazást tesznek.

Ezt igazolja, hogy miközben augusztusig a külföldi vendégek száma 3,6%-kal nőtt, a külföldi vendégéjszakák száma 0,6%-kal csökkent.

A beutazó turizmusban, idén az olyan nagy „keresletelvonó" események sem okoztak visszaesést, mint

  • a futball Európa Bajnokság vagy
  • az olimpia.

Az egy évvel ezelőtt indult pozitív folyamatokat a világgazdaság bizonytalan helyzete és az erős forint lassította.

A három legnagyobb küldőpiac (1. Németország, 2. Ausztria, 3. Nagy-Britannia) továbbra is őrzi vezető szerepét.

A rangsor többi részében változások történtek: Érzékelhető a lengyel, szlovák, cseh, valamint román vendégek számának növekedése.

Magyarország presztízsét jelzi, hogy három fontos küldő ország - Németország, Szlovákia, és a flamand  - utazási irodák kongresszusának ad otthont hazánk ez év őszén.

A Magyar Nemzeti Bank napokban közzétett devizaforgalmi adatai szerint 2008 első félévében a Magyarországra látogató külföldiek 1,7 milliárd eurót költöttek turisztikai szolgáltatásokra, amely 11,9%-kal több, mint a 2007. év azonos időszakában.

2008. január-augusztusban a belföldi vendégek száma 1,8%-kal nőtt, miközben a belföldi vendégéjszakák száma 1,2%-kal csökkent.

A belföldi turizmus utóbbi években tapasztalt fellendülésében nagy szerepet játszik az üdülési csekk egyre növekvő népszerűsége.

  • Az év első nyolc hónapjában több mint egymillióan használtak fel üdülési csekket, ami több mint 300 ezerrel több, mint tavaly.
  • Az utalvánnyal igénybe vett szolgáltatások értéke 6 milliárd forintos emelkedéssel 25 milliárd forintra növekedett ugyanebben az időszakban.

A balatoni turizmusban a tavalyi rendkívül jó évet idén sikerült kis mértékben felülmúlni. Ehhez a turisztikai szolgáltatások körének jelentős bővülése, a Balaton jó vízminősége, valamint a Magyar Turizmus Zrt. „Vizek Éve" kampánya egyaránt hozzájárult.

A Balaton turisztikai régióban összességében 1,2%-kal bővült a vendégek száma, ami a belföldi vendégszám 3,4%-os növekedésének köszönhető. Ugyanakkor gyakorlatilag stagnált (-0,8%) a vendégéjszakák száma.

Budapest kereskedelmi szálláshelyein mind a belföldi, mind pedig a külföldi vendégek száma (összességében 3,7%-al), de a vendégéjszakák száma is növekedett.

A küldőpiacok tekintetében érdekes fejlemény, hogy Nagy-Britannia maga mögé utasította Németországot. A tavalyi azonos időszakhoz képest 22,7%-kal több brit vendég érkezett eddig Budapestre.

Egy augusztusban indított brit szavazáson Budapestet a világ 10 legnépszerűbb városa között jelölik.

A turisztikai régiók közül a Tisza-tó és a Nyugat-Dunántúl emelkedik ki.

Mindkét régióban jelentős, 10 %-ot meghaladó, vagy akörüli mértékben nőtt a belföldi és a külföldi vendégéjszakák száma.

Észak-Magyarországon és a Dél-Dunántúlon azonban a külföldi vendégforgalom növekedése nem tudta ellensúlyozni a belföldi vendégforgalom csökkenését.

Tovább folytatódik az a sokéves tendencia, hogy a kereslet a magasabb minőségű szolgáltatások irányába tolódik el: ma már a külföldiek minden 100-ból 76 éjszakát, honfitársaink 100-ból 59 éjszakát szállodában töltenek.

Az utóbbi öt évben kis híján megduplázódott a négy- és ötcsillagos szállodák száma. Míg 5 évvel ezelőtt 103 db négy- és ötcsillagos szálloda volt az országban, mára ez 191-re növekedett.

2.) Előrejelzés az év hátralevő időszakára

Mind a külföldi, mind a belföldi vendégforgalomban további növekedésre számítanak a szakértők.

2008-ban, a Vizek Évében különösen nagy figyelmet szentel az MT Zrt. az egészségturisztikai szolgáltatások népszerűsítésére.

Az utószezonban a gyógy- és termálfürdők, valamint a wellness-szolgáltatások kerülnek a belföldi kommunikáció központjába.

Szeptemberben az Észak-magyarországi régió, most, októberben a Dél-Dunántúli régió gyógyvizes lehetőségeit reklámozza kiemelten a Társaság, illetve kínálnak akciókat az oda látogatók számára.

3., 500 millió Ft többlet marketing forrás a 2008. évi utószezon és a 2009. évi előszezon vendégforgalmának élénkítésére

500 millió Ft többletforrást biztosított az Önkormányzati Minisztérium a Magyar Turizmus Zrt. számára a 2008. évi utószezon és a 2009. évi előszezon vendégforgalmának élénkítésére.

Ha ebben az időszakban legalább 200 ezer - kereskedelmi szálláshelyen regisztrált - többlet vendégéjszakát ér el, a Zrt. jövőre is számíthat hasonló mértékű többlet marketingforrásra.

Az MT Zrt. ebből négy kampányt indít a 2008. október és 2009. március közötti utó- és előszezon forgalmának serkentésére

  • Intenzív kampány külföldön (130 millió Ft) a Magyarországgal szomszédos, illetve közeli küldőországokban. Főként a vidéki desztinációkat reklámozza a Társaság.
  • Légi Marketing Alap (120 millió Ft) célja: járatindítások a jelentős küldőpiacokon
  • A téli budapesti városlátogatás ösztönzése (100 millió Ft)
  • Belföldi kampány (150 millió Ft). Célja: a vendégéjszakák számának növelése, a lakosságnál lévő még be nem váltott üdülési csekkek felhasználása.

4., Aktuális feladatok

A turizmus a magyar gazdaság egyik sikerágazata, a GDP mintegy 8,5 %-át adja, és mintegy 400 ezer embert foglalkoztat.

Hosszú ideje igényli a szakma, hogy ez a kiemelkedő szerep a jogalkotás szintjén is megjelenjen.

A Kormány április 25-i ülésén fogadta el a turizmusról szóló törvényjavaslatot, és döntött a javaslat Országgyűlés elé történő beterjesztéséről.

A törvény többek között meghatározná

  • a turizmussal összefüggő állami és önkormányzati feladatokat,
  • a turizmus irányításának szervezetrendszerét,
  • a turisztikai tevékenység gyakorlásának feltételeit,
  • erősítené az ágazatban a regionalitást.

A szakmai szervezetek a javaslatot támogatásukról biztosították.

Ahhoz, hogy jövőre még az ideinél is jobbak legyenek az adatok, elengedhetetlen a hatékony - külföldi és hazai - marketing tevékenység.

Ezért a tárca kiemelt feladatának tekintette és tekinti a költségvetési tárgyalások során, hogy a turisztikai marketingre fordítható összeg legalább az idei szinten maradjon (5 Mrd Ft + 500 millió extra keret).

Jövőre az MT Zrt. - az idei Vizek Éve után - a kulturális turizmus tematika köré építi fel a hazai kampányt: 2009 a Kulturális Turizmus Éve lesz.

A napokban járt le a Nemzeti Kulturális Alap és az Önkormányzati Minisztérium közös nagyrendezvény pályázatának beadási határideje.

Ennek keretében a 2009-es, turisztikai jelentőséggel bíró nagyrendezvények támogatására lehetett pályázni, 700 millió forintos keretösszegre. A kiírásra tavaly 60, idén pedig 102 pályázat érkezett be, döntés decemberre várható.

Jövőre az eddigi - komoly turisztikai vonzerővel bíró - nagyszabású sportesemények sora is bővül:

A Forma 1 szerződés meghosszabbítása mellett eldőlt, hogy jövőre is megrendezik a Közép-Európa Rallyt.

Illetve, jövő év szeptemberében Magyarországra érkezik a világ második legnézettebb sporteseménye, a MotoGP. Az új pálya alapkövének letételére várhatóan november 6-án kerül sor.

Az európai uniós forrásokban rejlő lehetőségek:

  • Gyógyfürdők fejlesztése, pl. Hajdúszoboszló (2,25 Mrd Ft), Szeged (3,6 Mrd Ft)
  • Kastélyok fejlesztése: fertődi Esterházy-kastély (3,36 Mrd), a Gödöllői Királyi Kastély (1,8 Mrd Ft)
  • Történelmi városközpontok, városrészek fejlesztése: Balatonfüred (1,25 Mrd Ft), Székesfehérvár (2 Mrd Ft)
  • Egyházi épületek, emlékek fejlesztése: Pannonhalmi apátság (1,27 Mrd Ft), Máriapócsi és nyírbátori zarándokhely (2,4 Mrd)
  • Budapesti fejlesztések: Szépművészeti Múzeum (3,5 Mrd Ft), Városligeti műjégpálya és környéke (3,8 Mrd Ft)
Ugrás vissza Ugrás vissza...